GRAVIDITETS BESVÄR

Kommentera
(null)

Listar här alla mina graviditetsbesvär och mina tips på hur man kan lindra och ta sig igenom dom!

ILLAMÅENDE OCH KRÄKNINGAR 
Det är svårt att få i sig näringsrik mat och tillräckligt med vätska om man mår illa och kräks. För mig har det underlättar att dricka mycket flytande för att få i mig mer grönt och energi, som gröna juicer och smaksatta drycker som (koffeinfria) sport- och vitamindrycker. Småäta hellre än äta stora portioner. 

HALSBRÄNNA 
Sov så upprätt som möjligt, puffa upp med kuddar! Kamomillte och mandel är två husmanstips som faktiskt lindrar. Undvik fet och stark mat.

KLÅDA OCH HUDSPÄNNINGAR
Smörj smörj smörj. En bra body balm efter varje dusch och en bra kvalitativ gravid olja. Jag älskar Maria åkerberg, har använt hennes white chocolate body balm och Lovely mother oil både den här och förra graviditeten. Och jag har faktiskt varken hormonfläckar, bristningar el synliga strechmarks! 

FOGLOSSNING OCH VÄRK
Ett bra foglossningsbälte bara måste man ha. Varm vetesäck funkar också väldigt bra under dom stunder du vilar. Varmt vatten! Alltså aldrig uppskattat kraften av bara varm vatten så mycket som när jag blev gravid. Det har sån helande effekt! På dom flesta krämpor! En lång varm dusch el ett riktigt varmt bad gör verkligen underverk. 

YRSEL OCH BLODTRYCK
Det är inte jätte ovanligt att känna yrsel och få problem med högt el lågt blodtryck och låga blodvärden under graviditet även om det kanske inte är dom besvären man hör det pratas mest om. Jag har känt mycket yrsel och haft lågt blodtryck. Mot yrseln hjälper att alltid ha fruktsocker nära till hands. Streching hjälper också på sikt. För lågt blodtryck ska man äta saltberikad kost.

SAMMANDRAGNINGAR OCH FÖRVÄRKAR
Återigen, varmt vatten! Varmt vatten är det som lugnat mina sammandragningar bäst. Varm vetesäck och djup lugn andning funkar också bra.

KÄNSLIGA SLEMHINNOR
Jag har normalt väldigt känsliga slemhinnor men det är väldigt vanligt att de blir känsligare och skörare under graviditet. Mitt bästa tips är havtorn tillskott. De innehåller omega 7&9 som är super för slemhinnorna.

MUSKELKRAMP OCH SENDRAG
Jag har haft i benen om nätterna, dock inte alls lika farligt som förra graviditeten. Det kan hjälpa att ta mineral tillskott. Massage och streching innan läggdags.